Virkad prinsessmössa

Moa har världens sötaste prinsessklänning så jag virkade en matchande mössa till den. Mössan är virkad efter samma mönster som jag alltid använder till mössor i garnet Stylecraft Special Aran och virknål 5, nämligen detta. Idéen till mössan och mönstret till kronan kommer härifrån. Jag virkade dock fast kronan på en gång i mössan istället för att virka kronan för sig och sedan sy fast den. Jag gjorde så att jag virkade fasta maskor runt stolparna ett varv runt mössan och varvet därpå virkade jag enbart i de bakre maskbågarna för att kronan skulle vilja gå ”uppåt” utmed mössan och inte stå rakt ut. Efter ytterligare något varv med enbart fasta maskor gjorde jag spetsarna på kronan enl. mönstret och sedan var det klart. Att få dit håret var rätt så enkelt men det var lite svårare att få till bra flätor, mest för att man behöver ha något som fyller ut mössan medan man flätar för att veta hur hårt man ska dra åt. Det enklaste är ju om det är barnets huvud som fyller ut mössan, Moas tålamod till detta var dock rätt så obefintligt så det blev lite som det blev. Hon är som vanligt söt i alla fall.

Kommentera

