Sy en väska till matlådorna av vaxduk

Vaxduk är en praktisk uppfinning och nu för tiden finns det ju hur mycket fina mönster som helst och dessutom är det något lättare att få tag på än vaxdukstyg (som i och för sig är ännu mer praktiskt). Vaxduk finns att köpa på många ställen bl.a. vanliga mataffärer som Citygross och Maxi. Jag köpte mig en meter vaxduk för ett tag sedan och den ska nu förvandlas till en rad olika trevliga saker. Först ut är en väska som jag tänker använda till mina matlådor när det är dags att börja jobba igen. Jag utgick från en helt vanlig matlåda från Ikea eftersom det är de vi har flest av och måtten för min väska blev följande (inklusive sömsmån):

Bottenplatta: 19×24 cm
Långsidor: 20×24 cm
Kortsidor: 19×20 cm
Handtag: 34×10 cm

Beskrivningen till hur man syr själva väskan finns här. Det enda jag inte riktigt förstod var hur man skulle göra med hörnen nere mot bottenplattan så min väska blev inte så bra just där men det är inget som direkt märks. Jag vek in en cm på varje sida på mina handtag innan jag vek dem dubbelt för att få en finare kant och kantade överst på väskan med kantband och spets.

Kommentera

