Virkad kaninmössa med matchande blöjöverdrag

Vad passar bättre till påsk än en kaninmössa!?! Till mössan har jag virkat ett blöjöverdrag med en fluffig kaninsvans på. Idén kommer härifrån och där finns både mönstret till mössan och länk till blöjöverdraget, öronen till mössan har jag dock kommit på själv, mönstret finns här nedanför.

Mössa

Ja det är ju inte speciellt praktiskt med en mössa med kaninöron men väldigt sött. Mössan är virkad i garnet Stylecraft Special Aran och virknål nr 5. Kanten nertill är gjord i dubbelt Freja-garn.

Jag tvekade faktiskt lite om jag skulle lägga ut mönstret på öronen här eftersom jag är så dålig på att skriva mönster och känner mig inte helt säkert på att det är blir rätt, men jag kom fram till att ett dåligt mönster ibland kan vara bättre än inget alls. Öronen har jag alltså gjort så här:

2 ytteröron i samma garn som mössan och virknål 5 samt två inneröron i garnet Freja och virknål 4. I och med att Freja garnet är tunnare än mössgarnet och virknålen mindre så blir inneröronen mindre än ytteröronen.

Börja med 16 luftmaskor
V1: 14 fm med start i 2:a maskan från nålen, i den 15:e (sista)  maskan gör 3 fm och fortsätt sedan på andra sidan av luftmaskeraden. Gör 13 fm och till sist 2 fm i sista maskan (som är samma som första maskan). Nu har du 32 maskor. Gör 1 smygmaska i första maskan.

V2: Gör 2 luftmaskor och fortsätt sedan med 2 hst i nästa maska (alltså den efter den du gjort smygmaskan i). Sen gör du följande: 12 hst, 2 hst i vardera nästa 3 maskor, 13 hst, 2 hst i vardera nästa 2 maskor. Nu har du förhoppningsvis 38 maskor. Gör en smygmaska i första maskan på varvet.

V3: 2 luftmaskor, (1 hst, 2 hst i 1 maska) x 2, 4 hst, 6 stolpar, 2 stolpar vardera i nästa 5 maskor, 6 st, 5 hst, (2 hst i 1, 1 hst) x 3, 2 hst. Nu har du 48 maskor, gör smygmaska i första maskan och sedan är du klar. Lämna en bit tråd till montering.

När du gjort två ytteröron och två inneröron sätter du ihop ytteröra och inneröra med baksidorna mot varandra och syr ihop, tänk på att inte sy rakt igenom för sömmen ska ju inte synas på baksidan av örat. Jag la piprensare mellan lagren för att kunna forma örat som jag vill. Sedan sydde jag ett litet veck nedtill på örat och monterade öronen på mössan.

Som pricken över i:et virkade jag en blomma i Freja-garn och virknål 4 och sydde fast. Mönstret till den finns här.

Blöjöverdrag

Mönstret till blöjöverdraget hittar du här. Jag använde mig av samma garn som till mössan alltså Stylecraft Special Aran och virknål nr 5. När jag följde mönstret så blev det alldeles för litet, men i kommentatorsfältet är det någon som skrivit ut ett mönster för större barn så jag använde det istället. Dock blev det fortfarande i minsta laget så jag gjorde ett par extra varv på slutet och avslutade sedan med en uddkant (i det gråa Frejagarnet och virknål 4) istället för en kant av fasta maskor. Kaninsvansen är gjord av en garnboll och det finns ju lite olika sätt att göra en sån och till och med speciella pom pom makers (tex hemtex har de här) men jag gjorde min såhär.

Jag hoppas alla får njuta av god mat, trevligt sällskap och såklart en massa godis i helgen, GLAD PÅSK!

 

Kommentera

