Virkat ännu en mössa, en halskrage och en fuskpolo

Ja det där med att virka mössor är ju riktigt roligt så jag har gjort en till. Den här mössan hatar faktiskt inte Tuva lika mycket som allt annat jag gör och faktiskt så väljer hon själv att ha den när vi ska ut vilket ju är ett väldigt bra betyg. Den fina blomman på mössan hittar du här.

Jag tycker att fuskpolo på små barn är helt fantastiskt och tidigare år har både farmor och mormor stickat det till Tuva. Den här vintern hade jag kommit fram till att jag skulle lära mig att sticka för att kunna göra en sån själv, problemet är bara att jag inte har lyckats komma mig för att göra någon än och nu är vintern här på riktigt. Så jag har letat och letar efter ett bra mönster på en virkad fuskpolo och inte hittat något jag gillar, däremot hittade jag en virkad halskrage hos Kungenochmajkis som jag virkade ihop, fast jag prydde min med en virkad snöflinga istället för knappar. Ett tips är att om du inte är van att vikra halvstolpar i den bakre maskbågen så kan du kolla t.ex. här hur det ser ut för det kan vara lite förvirrande i början.

Ja halskragen blev ju förvisso fin och var enkel att göra men den var lite svår att få att sitta bra för jag var tvungen att vika den dubbel för att inte Tuva skulle få panik. Jag insåg att jag nog ändå skulle bli tvungen att få ihop en fuskpolo och började fundera på hur det skulle gå till. Provade mig fram och här är resultatet. Alltså jag gör inte egna mönster, det är ju hela poängen med den här bloggen men nu har jag alltså ganska oavsiktligt gjort ett mönster i alla fall. Den blev inte helt som jag tänkte mig från början för jag ville att den skulle se ut som de man stickar men istället blev den lite som en miniponcho med polokrage…fast det funkar ju också. Om någon skulle vilja göra något liknande så gjorde jag ungefär så här (obs kom ihåg nu att jag inte kan göra mönster egentligen så det här kan bli lite rörigt).

Använde mig av garnet Bravo och vikrnål 4.

Börja med att göra 30 luftmaskor och virka sedan tillbaka stolpar med början i tredje luftmaskan från nålen, vänd med 3 luftmaskor och gör sedan 28 rader sammanlagt med stolpar i den bakre maskbågen. Den här passar ju Tuva som snart är tre år, vill man göra fuskpolon större eller mindre är det bara att öka eller minska antalet rader men tänkt på att antalet rader behöver vara delbart med fyra. Virka slutligen ihop arbetet med fasta maskor. Du har nu gjort själva polodelen.

Nu ska du virka runt polodelen för att bilda kragen (ponchon), jag gjorde så här:
3 luftmaskor, *stolpe + stolpe (i samma nedtag, ett nedtag per rad på polodelen, alltså 28 rader) och sedan 1 luftmaska* och upprepade det runt hela varvet. Detta skapade 28 hålrum. Avsluta varvet med en smymaska och gör sedan tre luftmaskor.

På nästa varv gjorde jag 1 stolpe i varje stolpe och en stolpe i mellanrummen fast i vart sjunde mellanrum skapas nu hörn genom att göra 1 stolpe + 1 stolpe med 1 luftmaska emellan. Varvet avslutas med en smygmaska och sedan 3 luftmaskor som start på nästa varv. De följande varven är gjorda på samma sätt fast där gjorde jag två luftmaskor mellan stolparna i hörnen istället för en. Ja sen gör man så många varv man vill tills kragen är tillräckligt lång.

Nu är vi i alla fall rustade för lek i snön, kan ju inte bara sitta inne och virka hela dagarna=)

2 thoughts on “Virkat ännu en mössa, en halskrage och en fuskpolo

  1. Gud så fina mössor! Kanske kan man beställa en virkad mössa med blomma till Alice till hösten? 🙂

Kommentera

